2007-10-10 En tur upp i Midland square

Nagoyas högsta skyskrapa är Midland square som Toyota har byggt. Den är två meter högre än grannen tvärs över gatan JR Central Towers på järnvägsstationen, det luktar prestigekamp mellan företagen lång väg. Nåväl det fungerar förstås även på fam Arvelius så vi åkte upp i det högsta.

Nagoya
Nagoya (stationsområdet) med Midland square och JR Central Towers.
balkongen
Utsiktsbalkongen. Jag tycker inte riktigt att det märks på byggstilen att det här är ett högriskområde för jordbävningar, men de påstår att det inte är några problem för de här husen.
bygge
Det här tycker jag verkar vara lite efterapning av ett hus i Malmö.

Järnvägarna är ju privata i Japan så varje bolag har sina egna spår och egna stationer. Eftersom JR alltid är störst vill alla ha sin station där JR har sin. Nagoya station är därför ett konstigt sammelsurium. Det är tre järnvägsstationer (eller kanske fyra, men jag tror att Aonami har sin platform inne i JR stationen) JR, Meitetsu och Kintetsu så har JR, Meitetsu och stadsbussarna busstationer som också ligger inne i själva stationskomplexen. Två tunnelbanelinjer som har station under också. Det är ganska rörigt när man ska byta.

Meitetsu
Den lilla stationen Meitetsu, själva spåren trängs med tunnelbanan under jord.
JR
JR Nagoya station med JR Central towers.
spår
JR Tokaido line, JR Kansai line, Kintetsu, Aonami och Shinkansen, det blir rörigt vid stationen när alla har sina egna spår.
enkelriktat
Det är inte bara trånga gator som är enkelriktade, här är en enkelriktad motorväg som gör en slinga runt centrum i högervarv.