2007-10-20 Om gatuarbete och arbetskraft

När vattenledningen sprang läck utanför vårt hus i Kiruna för en höst för några år sedan grävde de ett stort hål, kilade fast en spade mot läckan så att det sprutade lite mindre, svetsade igen efter några dagar skyfflade igen hålet efter någon vecka och asfalterade till våren. Jag tror nog det går lite bättre till i mer civiliserade delar av landet. Det är i alla fall en total kulturskillnad mot arbeten i Japan. De har bytt gasledning förbi vårat hus. Varje morgon klockan åtta kommer de och avgränsar en smal remsa så de knappt har plats att vara i den och jobba, tre personer dirigerar trafiken, som kanske är en bil per minut inne på vår gata. Så börjar de med att gräva en 10m lång grav runt röret och byter det. Klockan fem på eftermiddagen är det asfalterat och klart och det enda som märks är att det är en svartare asfalt i en strimma. Nästa dag kommer de tillbaks med sina maskiner och tar 10 meter till.

gatuarbete
Byte av gasledning, lägg märke till att det är tre personer avdelade för att dirigera trafiken.

Jag antar att det inte är så personaleffektivt som den svenska arbetssättet att ta dit grävmaskinen ett par dar och sedan svetsaren några dagar osv. Gasbolaget är privat så det är ju inte skattepengar som slösas i just det här fallet, även om jag skulle tro att det går till på ungefär sammas sätt när gatukontoret är ute. Möjligen är de tvingade på något sätt att inte lämna arbeten i gatan över natten, vad vet jag. Jag tycker det verkar generellt som att japaner är beredda att betala för service och mindre störningar i en helt annan utsträckning än svenskar. Vid bensinmackar är det helbetjäning, om man tvättar bilen får man den torkad för hand. De stora varuhusen har värdinnor som bara står och välkomnar folk vid olika avdelningar ibland på varje våning vid rulltrapporna också. På ställen som Midland square som vi var för ett par veckor sedan blir det lätt parodiskt, vi nyttjade fyra hissar på vägen upp och blev välkomnade av säkert 20 värdinnor.